מה זה פרסונאליזציה בחינוך?


בתי הספר של היום עוצבו לפני למעלה מ-150 שנים למערכת הדוגלת בהוראה פרונטלית, זהה לכל התלמידים, כך שהמורה מכוון את הוראתו לתלמיד הממוצע. שיטת הוראה זו מותירה את התלמיד פאסיבי, לעיתים קרובות משועמם, ולרוב לא מאותגר לפי יכולתו. המורה נאלץ להיות עסוק ב"להעביר את החומר" ואינו ממצה את יכולתו כדמות חינוכית מעצבת שמכירה ומכוונת את תלמידיו. השינויים שהתרחשו בעולם מאז הובילו להבנה שעל מנת להכין תלמידים היטב לעולם של היום, על מערכת החינוך להשתנות באופן משמעותי. אחת הדרכים המבטיחות ביותר לקיום שינוי זה ולהכנת התלמידים של היום למציאות של מחר, הינה פרסונאליזציה של הלמידה.

פרסונאליזציה של הלמידה הינה גישה חינוכית לפיה יש להתאים תוכנית למידה באופן אישי לכל תלמיד על פי צרכיו- קצב למידה, עניין, חוזקות ועוד. תוכנית למידה שמתאימה את עצמה לכל כל תלמיד, תוכל לאתגר אותו באופן המתאים לו, לאפשר לו להתפתח למלוא הפוטנציאל הטמון בו ולהגיע למומחיות הגבוהה ביותר בתחומי התוכן הנלמדים ובמטרות האישיות שהציב לו. התלמיד לומד לקחת בעלות על תהליך הלמידה וצובר כישורים חשובים לעולם של היום כגון ללמוד איך ללמוד, התמודדות עם מכשולים ולקיחת אחריות.

 

הגישה כבר הספיקה להביא למהפכות פורצות דרך בתעשיות מקבילות, כגון שיווק, רפואה והיי-טק, בהן הצליחו להתאים "מסלול" אישי ללקוח. מחקרים ברחבי העולם מראים הוכחות בשטח כי חינוך פרסונאלי הביא לשיפור משמעותי באיכות הלמידה עבור כל התלמידים בעיקר בקרב אוכלוסיות מוחלשות, ובמיוחד במקצועות המתמטיקה. לפיכך, מובילות השוק בעולם כבר נרתמו ליישם פתרונות פרסונאליים בתחום החינוך— סמנ"כל גוגל לפרסונאליזציה הקים את "AltSchool", קרן סטיב ג'ובס הקימו את "Steve JobsSchool", ו-Bill& Milinda gates foundation תמכה בהקמת ארגונים ורשתות בתי ספר פרסונאליים בעולם כגון "Summit public school".

הערכים המרכזיים העומדים בבסיס פתרון פרסונאלי:

  • 1. אבחון– הסתכלות על היכן התלמיד נמצא כעת במסלול הלמידה ומה אפיוני הלמידה המתאימים לו ביותר. האבחון יכול להתייחס לקצב, חוזקות, עניין, קשב, גודל קבוצה וכו'.
  • 2. התאמת תכנית למידה אישית לתלמיד– בעזרת הפתרון ועל בסיס האבחון, המורה יכול להתאים כל פעם מחדש את תוכנית הלמידה באופן אישי לכל תלמיד.
  • 3. משוב למורה ולתלמיד– משוב מיידי ותדיר למורה ולתלמיד להבנת התקדמותו של התלמיד ביחס לתוכנית הלמידה האישית שעוצבה עבורו. כך ניתן יהיה להתאים את מסלול הלמידה לתלמיד כל פעם מחדש.
  • 4. גמיש ומשתנה– מכיוון שהתלמיד משתנה ומתפתח לאורך התהליך, כך גם תוכנית הלמידה תהיה גמישה ומשתנה ובכל פעם תתאים את עצמה מחדש לתלמיד.
  • 5. סקיילביליות– יכולת שכפול והרחבה לטמעת הפתרון במספר גדול של כיתות עם זמן משאבים וכוח אדם ברי קיימא.

פרסונאליזציה נחשבת כיום לקונצנזוס בעולם החינוך, אך יש הרבה חוסר בהירות ובלבול סביב ההגדרה.

 

מה היא לא תוכנית פרסונאלית?
תוכנית פרסונאלית לא מעידה על כך שהתלמיד ילמד בהכרח לבד מול טאבלט או מחשב, שאין יעדים חיצוניים שעליו לעמוד בהם (כגון בגרות), ושהתוכנית מחליפה את המורה.

 

אז מה היא כן?
תוכנית פרסונאלית מהווה כלי עזר למורה. היא מספקת את המידע והתמיכה הנדרשים על מנת שהמורה יתאים לכל תלמיד תוכנית שמתאימה לו באופן אישי. המורה הוא מובילם ומרכזם של תהליכי האבחון, ההערכה והמדידה והוא מי שמכוון את הלמידה יחד עם התלמיד- מעצב את סביבת הלמידה, בונה עם התלמיד את תוכנית הלמידה האישית ומתאים עבורו את דרכי הלמידה, ההערכה והמדידה המתאימות לו.

ללמידה מעמיקה יותר, הכנו עבורכם סקירת ספרות בנושא פרסונאליזציה בחינוך.
מוזמנים לקרוא את הסקירה כאן: